Even voorstellen:
Nu de blogomgeving is ingericht en ik dus nu via deze weg ga delen wat mijn ervaringen zijn bij het ontwikkelen van de MOOC en ook de overige werkzaamheden en vraagstukken die op mijn pad komen, lijkt het me verstandig om me eerst maar eens voor te stellen.
Mijn naam is Pieter Dekkers, 45 jaar en ik werk nu zo’n 16 jaar als programmamaker/video editor waarvan de laatste 8 jaar binnen het onderwijs. Ik werk nu bijna vier jaar bij Zuyd Hogeschool. Ik heb kort les gegeven (script writing/programmamaken) bij CMD maar werk nu voor 0,5 FTE voor de Audiovisuele Dienst in Heerlen waar ik me vooral bezig houd met het maken van videoproducties. De andere 0,5 werk ik bij de Faculteit ICT en werk mee aan het ontwikkelen van digitale media voor een MOOC.
Vóór Zuyd werkte ik als zelfstandige en voor een commerciële producent en ook heb ik een tijd bedrijfsjournaals en interne producties gemaakt voor Interpolis.
Ik ben in het onderwijs terecht gekomen bij een hogeschool in Vancouver, Canada. Ik heb over mijn werk daar ooit een gastblogje geschreven.
Ik vind werken in het onderwijs geweldig! Ik kan mijn vak mooi combineren met mijn interesse voor het onderwijs. Ook zijn de onderwerpen heel erg divers. Helaas moet ik na vier jaar constateren dat er nog (veel te) weinig media voor het onderwijs (instructie) wordt vervaardigd. De meeste producties die we (mijn collega’s Bart Driessen, Gerard Bouwens en ik) hier maken hebben toch meestal een promotioneel karakter. Door het onwikkelen van een MOOC wordt dit tij meteen gekeerd en ik hoop dat goed voorbeeld goed doet volgen!
En hoe noemen we Pieter dan? Ikzelf wil nog wel eens “videofiguur” zeggen maar dat staat niet zo goed op mijn CV. Ik ben ooit afgestudeerd als programmamaker, op mijn diploma staat audiovisueel vormgever en ik ben opgeleid tot documentaire regisseur. In Canada werd ik Multimedia Specialist en Digital Media Developer genoemd. We hebben intussen vanalles geprobeerd maar ik geloof dat Instructional Media Designer het beste de lading dekt. Ik wil meedenken over het ontwerp van instructionele media en voer dit vervolgens uit. Ik hoop dat ik dan ook niet alleen wordt ingezet als een cameraman maar vooral ook wordt geconsulteerd bij het ontwerpen van de lesmaterialen. Graag kijk ik mee naar het lesplan en bedenk, samen met de docent, op welke wijze video kan worden ingezet om de stof over te brengen, te verduidelijken en te verrijken.
Ik streef er naar om via deze blog een soort journaal te maken van de uitdagingen die er dit komende jaar allemaal liggen.