1. Oriënteren

Ik heb een aantal taken deze eerste periode. Ten eerste zijn er twee enthousiaste docenten die de grote drukte voor willen zijn en me hebben gevraagd om een aantal draaidagen in te plannen! Er moeten ruim 20 filmpjes worden opgenomen plus nog apart een reeks audio. (netjes geluid in de spreekcel)

Daarnaast wil ik gaan onderzoeken welke middelen er zijn die docenten zelf kunnen inzetten bij het maken van filmpjes. De tools waar ik naar op zoek ga zijn: editing software, chromakey software, teleprompters, screencasting software, eenvoudige belichting, kwalitatief goede consumenten camera’s, microfoons en tools voor audio recording.  Uiteindelijk hoop ik tot een lijstje te komen met middelen, bij voorkeur freeware, waaruit de docent kan kiezen. Vervolgens moeten er goede handleidingen komen. Wellicht kunnen ook studenten hierbij helpen. Uiteraard is er ook bij de AV dienst materiaal te leen om opnames mee te maken.

Ik heb ook toegang tot een arsenaal aan professionele video apparatuur. Er is studiolicht, een professionele HD camera, twee HDV camera’s, goede microfoons, hengel, mixer, een goede digitale spiegelreflex camera etc. Ik edit met Final Cut Pro X en Adobe Premiere en beschik over software voor motion effects en kan graphics maken.

Om hoorcolleges op te nemen kan ik gebruik maken van een weblectures set met Presentations2Go software.

Bij de faculteit ICT is een Multimedia Lab ingericht waar ook een hele wand chromakey blauw is geschilderd. Kunnen docenten en studenten daar zelf iets opnemen met eenvoudige middelen en waarmee kunnen ze dat dan digitaal nabewerken? Mijn eerste experimenten ben ik deze week begonnen:  Ik heb opzetjes gemaakt met bestaand licht en met studio licht, met een consumenten camera en met de professionele camera. Om een lang verhaal kort te maken: De blauwe wand werkt wel maar dat gaat alleen goed met professionele software en dito camera.

Het geluid in de ruimte is redelijk maar er is zeker af en toe overlast van geluid uit de gang. Gezien de grote hoeveelheid media die er staks word opgenomen streef ik ernaar om een soort vaste setting te creëren die desgewenst makkelijk op te bouwen en af te breken is. Om de video er professioneel uit te laten zien MOET er met licht gewerkt worden. Ik kan hiervoor onze professionele lichtset gebruiken maar ga ook op zoek naar een eenvoudige oplossing in de vorm van led-(bouw)lampen met filtermateriaal of TL armaturen. Ook wil ik een herkenbaar decor gebruiken zodat alles er eenduidig uitziet.

In dat kader is me ook gevraagd om een soort leadertje te ontwerpen dat voor alle presentaties geplaatst kan worden. Ik wil dat ook beschikbaar maken voor de docenten om b.v. in hun PowerPoints te plaatsen.

De resterende tijd hou ik me bezig met het zoeken naar meer informatie over MOOCS en ik ga er ook een paar zelf volgen om zelf te ervaren hoe het is. Ook komt de Educause conferentie er aan en ben ik nog bezig met het doorworstelen van het programma.

Wat heb ik hier veel zin in!

Reacties zijn welkom!

