2. Aan de slag

Begonnen met het opnemen van video. Voor de lessen Nederlands wil de docent een groot aantal video’s opnemen waarin op beknopte wijze taalvragen worden beantwoord. De docent wil in een vraag- antwoord gesprek de onderwerpen behandelen. Ik heb besloten om, vanwege de hoeveelheid en om het dynamisch te maken niet vanaf statief maar met losse camera in één take de clips op te nemen. De docent heeft een duidelijk beeld van wat ze wil dus ik heb niet inhoudelijk meegekeken. Ik zal later nog meer schrijven over mijn rol hierin.

Ook heb ik een halve dag opnames gemaakt in de audio spreekcel. De materialen worden later in een eigen leeromgeving van de docent geplaatst. Ik heb de opnames meteen ook gemonteerd en beschikbaar gemaakt in twee verschillende audioformaten.

Tussendoor komen er ook vragen: hoe kan ik geanimeerde teksten bij audio zetten? Voor mij is dit een koud kunstje in Motion, After effects of Final Cut Pro maar kan een docent dit makkelijk zelf? In eerste instantie dacht ik dit met Windows Movie Maker te kunnen doen maar kreeg meteen problemen met de beperkingen van dit pakket. Om te beginnen wilde ik een audio track leggen met daarover titels. Maar om met een grote hoeveelheid titels te werken is niet handig in Moviemaker. Daarbij lukte het me niet om eerst een audiotrack neer te leggen… Ik vind de interface van Windows Movie Maker Live ook vreselijk onduidelijk. In iMovie is dit een stuk eenvoudiger. (Maar dit is denk ik persoonlijk) De volgende optie was PowerPoint omdat de docent daar redelijk vertrouwd mee is. Het probleem daarbij is dat je niet eenvoudig een lang stuk audio van meerdere dia’s kunt voorzien. Het kan wel, maar dan moet je heel goed de lengte van de titels ‘timen’ omdat je de duur van de dia’s handmatig moet instellen. Het is geen makkelijke manier maar bij wijze van experiment gaat de docent ermee aan de slag.

Intussen ben ik een aantal gratis montagepakketten gaan uitproberen. Het criterium is dat het windows software moet zijn, gratis en intuïtief in het gebruik of eenvoudig te leren. De volgende pakketten heb ik in eerste instantie uitgekozen:

Lightworks, Windows Movie Maker, AVI-demux, Virtual Dub en Video Pad. Lightworks ken ik al uit een oud en grijs verleden en was een degelijk professioneel pakket dat veel door filmmakers werd gebruikt. Enigszins verbaasd dat dat nu gratis te gebruiken is ben ik meteen gaan downloaden. Het pakket ziet er geweldig uit en biedt vele mogelijkheden maar op de zeer beperkte desktopcomputer waarop ik werk is het niet stabiel en mis ik denk ik rekenpower. Ik ga dit zeker nog eens  uitproberen op een zwaardere computer. Avi-demux en Virtual Dub komen veel voor in lijstjes met ‘free tools for teachers’. Voor het eenvoudige videowerk vind zeker virtual dub geen meerwaarde hebben in vergelijking met bijvoorbeeld windows moviemaker. Als ik tussen al deze pakketen moet kiezen dan wordt het Video Pad. Het heeft een duidelijke interface, heeft een aardige selectie effecten, een goed titelprogramma en kan naar een groot aantal formaten exporteren.

Graag hoor ik suggesties voor andere bruikbare freeware en jullie ervaringen daarmee.

Reacties zijn welkom!

