How (not) to Mooc?

De docenten bij ICT zijn in het laatste stukje van hun eerste drukke zes weken blok. Daarna denk ik dat we volle kracht aan de bak kunnen met het lesmateriaal. Deze week heb ik gekeken naar de ervaringen van anderen bij het volgen van een MOOC. Er zijn veel gebruikerservaringen te vinden met zowel positieve als negatieve zaken. Het mooie is dat juist door deze feedback organisaties als Coursera vrijwel dagelijks de software bijwerken en blijven schaven aan hun product. Door zelf twee MOOCS te volgen ervaar ik zelf ook de voor en nadelen van studeren op die manier. Ik ben nog maar te kort bezig om daar uitgebreid verslag van te doen maar kan wel twee dingen vast melden. Om te beginnen is de massaliteit in het begin overweldigend bij de MOOC van de OU resulteerde dat meteen in een mailbom. Dit werd gelukkig meteen rechtgezet door wat opties aan te vinken. Ik heb wel geloof ik nog iets niet goed staan want ik krijg ook helemaal geen berichten meer van de docent.

Bij de MOOC van Coursera  merk ik dat de gebruikers zich vrij snel groeperen en studiegroepjes formeren en zo word het meteen wat overzichtelijker. Wat ik vooral prettig vind aan deze MOOC is dat er een heel duidelijk tijdspad is met deadlines voor de opdrachten die je moet maken. Ook zitten er in de video’s telkens kleine toetsen. De docent geeft je ook het gevoel dat je persoonlijk wordt aangesproken. Ook de mogelijkheid om de video’s te versnellen of te vertragen vind ik erg prettig. Over de inhoudelijke kwaliteit van de deze MOOC valt het nodige op te merken maar dat doe ik pas als ik wat verder in de cursus ben.

Ook is de gebruikerservaring natuurlijk heel persoonlijk. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat als de leerling de stof aangeboden krijgt in zowel video als leestekst dat de keuze precies 50/50 is. Bij de een beklijft het beter door te lezen, bij de ander werkt horen en zien weer beter.

Maar wat zijn nu de ervaringen van mensen die een cursus ontwikkelen en on-line geven? De cijfers, bijvorbeeld in deze aardige infographic geven aan dat 3 van de 4 docenten die een MOOC heeft gegeven uitgedaagd zijn om in de toekomst op een andere manier les te geven. Een derde van de docenten is van te voren sceptisch over on-line lesgeven maar na het zelf ervaren te hebben is 90% enthousiast er over.

Ik kwam een hele aardige video tegen van Rice University. Scott Rixner geeft een MOOC die wellicht ook interessant is voor onze ICT studenten en docenten: Introduction for interactive programming in Python . Hij doet uitgebreid uit de doeken wat het kost (letterlijk en figuurlijk) om een cursus te geven aan 80.000 studenten.  (Ja…hij heeft ook meteen zijn emailadres veranderd.)

 Ik schrok een beetje van de twee grootste tegenvallers van de docent:

1. De ontwerptijd van zijn cursus: 6 maanden dag en nacht.

2. Het maken van video’s! Hoewel ze zelf alles hebben opgenomen met een webcam bleek dit toch een zeer tijdrovend karwij te zijn, vooral ook omdat ze telkens weer hebben geschaafd aan de teksten en aan updates…dus ja, dan weer alles opnieuw opnemen.

Maar video word ook als een essentieel onderdeel ervaren. Het is het enige moment in de cursus waarop de student voelt dat hij met de docent in contact staat. De docenten zijn zelfs zo ver gegaan dat ze een soort ‘persona’ of karakter hebben aangenomen. Interessant gegeven dat een docent gaat acteren. We spelen een betrokken en blije docent?

Nou, ik ga het vast merken over twee weken als het echt gaat losbarsten. Maar eerst nu naar Educause in Los Angeles waar ik hopelijk nog veel meer ervaringen van docenten en ontwerpers kan optekenen.

 

 

 

Reacties zijn welkom!

