Pieter@educause #1

Van 14-18 oktober heb ik Educause  (conferentie voor IT in het hoger onderwijs) bezocht. Het waren een paar drukke dagen met veel informatie en ook het genoegen om Sir Ken Robinson en Jane McGonigal in het echt te kunnen aanschouwen. Ik heb veel energie gekregen en ook een aantal ideeën die ik met een paar mensen wil gaan uitwerken.

foto 1 foto 2

Voor mij stond de Educause dit jaar natuurlijk in het teken van de Mooc. In Amerika liggen veel Universiteiten op dit gebied al straatlengtes voor, zeker op Zuyd. De superlatieven vliegen je tijdens de sessies om je oren. “I am Pieter, from the Netherlands, and we just started developing our first Mooc.” “I am Bob and we have over 30 Moocs with an average following of 20.000 students.” Maar gelukkig zijn er ook veel andere, meestal niet US,  universiteiten die ook maar net  beginnen met hun eerste Mooc. Door alle sessies heen sijpelt vooral de gedachte:  de hype van de Moocs is een beetje over en hoe gaan we nu verder? Er is inmiddels ook veel onderzoek gedaan en veel mensen presenteren cijfertjes.  Wat me daarbij ook opviel is dat veel presentaties ingingen op de wensen en eisen van de studenten. Samenvattend denk ik dat er bij Zuyd nog heel wat werk aan de winkel is. Hierover later meer.

Op het gebied van ICT concludeerde Paul J. LeBlanc, de president Southern New Hampshire University, in zijn keynote dat als ICT binnen je instituut nog gaat over het overeind houden van het netwerk dat je dan eigenlijk al verloren bent in de competitie. ICT is nodig om binnen nieuwe de strategieën te overleven. 

Er zijn overlappende thema’s die ik ga proberen samen te vatten in een paar delen. We hebben Moocs en vaak als onderdeel daarvan flipped classrooms en de middelen die er zijn om ‘blended’ en op afstand te leren. De eisen van de studenten zijn kraakhelder:

Mobile is the new normal.  Anytime anywhere. On any device. Adaptive and personalized. Digital text is here. Social is essential.

Dit is wat de studenten verwachten van de techniek. Daarbij moet het werken! Als een app of een site of een filmpje het niet doet binnen 30 seconden. (I haven’t got all minute…zei Sir Ken Robinson) dan haken ze af of zijn ze teleurgesteld in de techniek. Daarnaast blijft het een feit dat de studenten van nu, de digital natives/millennials, hoewel ze zijn opgegroeid met de huidige techniek, ze zeker niet altijd goed in staat zijn om de techniek in te zetten. Daar hebben ze hulp bij nodig. Afgezien van de techniek verwachten ze dat de inhoud interactief, uitdagend en creatief is.

Wat interessant is, is dat de verwachting van studenten erg afwijkt van de verwachtingen van docenten en schoolleiding! Dit onderzoek geeft eigenlijk al een interessant verschil weer tussen bestaande docenten en aankomende docenten (zeg Pabo studenten) 20% van de nieuwe docenten bijvoorbeeld denkt om Twitter in te zetten als learning tool. 63% procent zegt dat ‘tech-tools’ van wezenlijk belang zijn voor hun succes als docent. 49% van de geïnterviewde schoolhoofden vind het een vereiste dat de nieuwe leraar een on-line cursus heeft gegeven. Daarnaast zoeken ze, bij vacatures, naar mensen die bereid zijn nieuwe technologie te willen leren. De vaardigheid om dit te kunnen wordt zeer belangrijk gevonden.

Volgens Paul leBlanc zou de wens van de student echter leidend moeten zijn. Maar zeker in Amerika kun je niet meer spreken over dè student. Hij ziet dat er een enorm leger aan personeel is dat niet meer over de juiste vaardigheden/diploma’s beschikt om aan te sluiten op de vraag van de werknemers. Basale vaardigheden zoals schrijven, organiseren of zelfs representativiteit moeten ook vaak (nog of weer) worden aangeleerd. Dit geldt ook voor het HBO bij ons: hier liggen kansen!

Zijn keynote is een aanrader voor onze strategen en college.

Advertenties

Reacties zijn welkom!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s