Pieter@Educause #3 MOOCS

Ik heb heel wat sessies over Moocs bijgewoond. Het aardige is dat ze in de v.s alweer een beetje verder zijn dan bij ons. Er was veel tijd voor reflectie en ook twijfel over de inzet van Moocs.

Een paar van de kritiekpunten zijn: dat er te weinig focus is op oefenen en op feedback en teveel de nadruk ligt op instructie. (Voorbeeld Khan Academie heeft alle drie netjes in balans) Het is juist de massaliteit die dit bemoeilijkt. Maar welke richting gaat het op? Gaan moocs richting mocs? Minder open? Meer intern gericht? Op de beurs stonden ook al meerdere bedrijven die deze richting op denken zoals bijvoorbeeld Rukuku.

Enkele overwegingen:

Van wezenlijk belang blijft: Wat is je eindproduct of je einddoel? Is je Mooc een public service? Wil je de wereld/het land voorzien van gratis onderwijs? Of is het een marketing tool? En wat wil je student? Zijn ze geïnteresseerd in leren of in een diploma? En moet het zo massaal? Moocs zijn ook perfect voor campusbrede cursussen over bijvoorbeeld professional development, studievaardigheden,  schrijven of sociale vaardigheden. Moocs kunnen ook prima ontwikkeld worden door gezamenlijke inzet/input van faculteiten.

De lat moet wel heel erg hoog gelegd. Een Mooc mag niet falen anders ga je af als een baksteen.

Flipping the classroom

Ook over flipping the classroom heb ik e.e.a gehoord: een onderzoek door Kaltura zegt als volgt: Veel docenten hebben het nog niet zelf ervaren en kijken de kat uit de boom. Ze denken wél dat het werkt.

Van de docenten die wel eens de klas hebben geflipped:

Ze bereiden zich veel beter voor en ze leggen beter uit. Ze vinden ook dat ze door deze ervaring beter gaan lesgeven. Hun grootste struikelblokken: het kost teveel tijd in de voorbereiding. Ze prefereren de monoloog. Er is vaak geen handige video oplossing voorhanden.

De grootste moeilijkheid om over te gaan tot deze techniek is attitude verandering. Je moet ze overtuigen. 

Flipping? Ook hier: Gebruik je LMS. Anytime anywhere viewing!! Mobiel is cruciaal. Zorg voor low bandwith bereikbaarheid. Het gebruik is bij een aantal universiteiten al 50%.

Flippen hoeft overigens niet per se met video. Podcasts, leesteksten en opdrachtvormen kunnen ook.

Wat studenten en docenten ook als wezenlijk ervaren is het anders inrichten van de klaslokalen en de fysieke leeromgevingen. Mobiliteit en Flexibiliteit zijn daarbij de belangrijkste factoren. De focus niet op de docent. De ruimte is makkelijk à la minute te veranderen van lecture room (front facing) naar collaborative spaces/samenwerkplekken.

Er zijn natuurlijk ook tal van soft- en hardwarepakketten de revue gepasseerd. Namen die ik vaak heb opgetekend zijn: Apple tv, Slide shark, Tophat, Polleverywhere, Blue jeans, Evernote.

Daarbij is een trend om zoveel mogelijk te werken in de cloud, mobiel en als het kan met gratis oplossingen.

Advertenties

Een gedachte over “Pieter@Educause #3 MOOCS

Reacties zijn welkom!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s