Pieter@SFSU

Ik heb na EDUCAUSE een paar dagen vakantie genomen en een bezoek gebracht aan San Francisco State University.

foto 4

Een oud collega van mijn werk in Canada is daar nu director of academic technology. Ik heb een uitgebreide rondleiding gekregen en van gedachten gewisseld over onderwijstechniek in San Francisco en bij Zuyd. Het viel me op dat ze niets doen met weblectures in mobiele of studiosetting. Er worden wel lessen opgenomen en dat verloopt via een geheel geautomatiseerd proces. Ze gebruiken het systeem Echo 360. De docent hoeft in principe niets te doen, behalve af en toe op een monitor controleren of hij niet uit beeld loopt. Er zijn standaard drie cameraposities voorgeprogrammeerd. De lessen worden van te voren ‘gescheduled’ en automatisch doorgestuurd naar een bedrijf dat de teksten volledig uitschrijft! De filmpjes worden vervolgens op Youtube geplaatst voorzien van ondertitels. (Naast het verplicht ondertitelen waren er opvallend veel voorzieningen voor minder validen) SFSU gebruikt Moodle als DLS. Ze hebben een eigen platform gebouwd waarin video (en vrijwel alle andere soorten bestanden) wordt geplaatst. Ik heb een uitgebreide demo hiervan gekregen. Het viel me op dat ze een behoorlijke slagkracht hebben op het gebied van ICT. Door schade en schande wijs geworden hebben ze gekozen voor een paar eigen ICT-ers speciaal voor de afdeling onderwijs technologie. Ook strategisch benadrukken ze dat het onderwijsplan leidend moet zijn voor het ICT plan en niet andersom.

Verder is er een splitsing gemaakt tussen helpdesks/uitleen voor studenten en docenten. Voor de docenten was er ook een aparte ruimte waar ze konden werken en experimenteren met onderwijstechnologie. In de bibliotheek was er ook veel ruimte voor studenten om te werken en samen te werken. De bibliotheek is daarom elke dag open tot 2 uur ‘s nachts. De meubels zijn mobiel en er kan bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden kleine whiteboardjes op wielen. En waar wij één iMac hebben waar studenten en docenten video’s op kunnen editten waar veel te weinig gebruik van wordt gemaakt, staan er daar wel 30 iMacs die meestal bezet zijn. Ook onze videoconferencing set die hier staat te verstoffen kan jaloers zijn op de speciaal ingerichte ruimtes daar die veel worden gebruikt. Onlangs zijn wij hier na een proef enthousiast geworden over de Mondopad en ook daar wordt er met veel belangstelling naar dat product gekeken.

Er was erg veel geïnvesteerd in projectruimtes voor de docenten die bij het ontwikkelen van lesmaterialen samenwerken met Instructional Development Consultants en Subject Matter Experts. Leuk detail was dat ik tijdens mijn sollicitatie in Canada een idee had gelanceerd dat hier is overgenomen: in alle ruimtes zijn één of meerdere muren afgelakt met whiteboard verf. Een simpele innovatie waar zeer veel gebruik van werd gemaakt: geen projectieschermen meer nodig en de projectgroepen kunnen lekker brainstormen op de muren. Verder heb ik samen met het videoproductieteam wat werk bekeken en workflows besproken. Ik was haast vergeten hoe veel werk daar is vastgelegd in strakke procedures en formulieren. Ik heb veel documenten waar ik zelf mee gewerkt heb meegekregen als basis voor nieuw te ontwikkelen materiaal voor Zuyd. Met name het formaliseren van elkaars rollen en verantwoordelijkheden in projectteams is een goede gewoonte.

Op SFSU zijn overigens nog geen Moocs ontwikkeld dus daar konden ze me niets over vertellen. Het was erg leuk om het bestaande netwerk te versterken, nieuwe contacten te leggen en een kijkje te nemen in andermans keuken.

Reacties zijn welkom!

