Communicatie

Na afwezigheid van ruim 2 weken heb ik de draad weer opgepakt. Tijdens mijn afwezigheid heb ik de Educause-conferentie bezocht. Hier was veel aandacht over MOOCs waar Pieter ook al over geblogd heeft.

Vorige week heb ik ook de 2e bijeenkomst van de masterclass Open Educational Resources (afgekort OER) gevolgd. Mijn verslag is te lezen op het duoblog 2beJAMmed maar ook op SURFspace, de kennisdeelomgeving van SURF en deze masterclass. Wat hier vooral van mee heb genomenwaarvoor een MOOC zou kunnen gebruiken, als:

  • Voorlichting en werving van nieuwe studenten
  • Naslagwerk
  • Verbreding
  • Feedback en kwaliteitsverbetering

In het 1e blok voor het 1e jaar hebben enkele collega’s die het onderdeel ICT-foundation verzorgen voorzichtig nagedacht hoe hun lesinhoud ook op een ‘MOOC-achtige’ manier aangeboden zou kunnen worden. Met deze groep docenten wil het projectteam de komende tijd ervaring uitwisselen. De contacten zijn tot nu toe incidenteel en individueel geweest. Dinsdag 5 november heb ik een 1e gezamenlijke bijeenkomst gepland.

Omdat het belangrijk is dat alle collega’s binnen de faculteit ICT geïnformeerd worden over dit innovatieproject heb ik een afspraak gemaakt met Marlou Koelman om te bespreken hoe we dit gaan doen. Ter voorbereiding hierop heb ik een Scoop.it! pagina voor MOOCZi aangemaakt. Iedereen kan zich op dit ‘digitaal krantje’ abonneren. Tevens kan ik maandelijks hieruit een nieuwsbrief samenstellen en verspreiden. Benieuwd of dit een mogelijkheid is die aanspreekt.

Reacties zijn welkom!

