Plotten

Na de eerste vergadering met het docententeam van de cursus die ‘vermooct’ gaat worden, heb ik voor het eerst het gevoel dat we echt begonnen zijn! Natuurlijk ben ik nog steeds bezig met filmen en monteren en hebben we zelfs een heuse talkshow  opgenomen. Maar nu begint het echte werk aan de MOOC. Tijdens de bijeenkomst hebben we eigenlijk vooral toegelicht wat de bedoeling van het project is en konden we de eerste reacties peilen. Die waren gelukkig positief hoewel er natuurlijk ook vragen zijn. Dat zijn praktische vragen bijvoorbeeld over de inzet van tijd en over de mogelijkheden van de verschillende platforms. Daarnaast kwam de vraag of de MOOC parallel gegeven moet worden aan de ‘face-to-face’ variant of juist enige weken later. Het leek ons, ook uit praktisch oogpunt, het beste om het in het opvolgende blok aan te bieden. Dan kan je eventueel nog actuele colleges opnemen in het 1e blok en bied je ook de face-to-face studenten eventueel een tweede kans. Maar er zijn ook nog vragen over het waarom. De aanwezige docenten hebben gelukkig allemaal al een of meerdere MOOCs gevolgd en dat praat al meteen een stuk makkelijker. Daarnaast hebben ze allemaal al eens kennisclips of weblectures opgenomen. Bovendien zijn ze ook allemaal enthousiast! We zijn begonnen met inventariseren. Inmiddels heeft het ontwikkelteam toegang tot zowel de leeromgeving als de ontwikkelomgeving van de cursussen op BlackBoard. Ik ben samen met Priscilla Machils begonnen met ‘plotten’: we maken een schema en een tijdlijn van alle vier de cursussen die omgebouwd gaan worden tot MOOC. In dat schema nemen we alle zaken mee zoals hoorcolleges, werkcolleges, de opdrachten en de toetsen. Vervolgens kunnen we identificeren waar eventueel zaken niet kloppen of niet logisch verlopen. Daarna kijken we naar eventuele bottlenecks. Waar liggen zaken die voor studenten moeilijk te begrijpen zijn? Vervolgens komt er een inventarisatie van materiaal dat reeds beschikbaar is: video’s, weblectures, slides etc. Is dat materiaal opnieuw te gebruiken of moet het opnieuw geproduceerd worden? Zo ja, op welke manier dan? Als we dat in grote lijnen in kaart hebben gebracht gaan we terug naar het docententeam en bespreken de didactiek en gaan dan de cursus feitelijk samen opnieuw ontwerpen/inrichten. Ik ben heel benieuwd naar het verloop van dit proces en in welke mate de MOOC gaat afwijken van de huidige opbouw. Maar zover is het nog lang niet. Deze week zijn we waarschijnlijk klaar met de eerste inventarisatie. Volgende week is bij Zuyd het evenement Kennis in Bedrijf. Daar zal Marcel het project nader toelichten en ben ik betrokken bij de presentatie over het project Weblectures. Ik merk dat deze onderwerpen langzaam beginnen te leven binnen Zuyd. Na de KIB zou dat wel eens in een stroomversnelling kunnen raken.

Advertenties

Reacties zijn welkom!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s