X-Lab-Top

Na het X-lab op de Brusselseweg hebben we bij ICT nu een X-lab-top. Het leek me handig voor de docenten als ze een speciaal daarvoor ingerichte laptop met de bijbehorende soft- en hardware kunnen lenen om te kunnen experimenteren en om media te kunnen opnemen voor hun lessen. Ik heb vooral gekeken naar freeware die ze eventueel ook zelf kunnen downloaden. Er is een keuze gemaakt uit pakketten die ik van te voren heb uitgetest en geselecteerd.

Als extra hardware hebben we een Bamboo-pen waarmee ‘pen-casts’ gemaakt kunnen worden, een USB microfoon voor beter geluid en een HD webcam. Deze laatste twee kunnen nu geleend worden bij de AV-dienst maar hoop ik later te mogen aanschaffen om de X-lab-top compleet te maken.

foto

Ik heb nu de volgende software geïnstalleerd:

JING voor het opnemen van het beeldscherm. Screencast-o-matic voor het opnemen van een weblecture. Audacity voor het nabewerken en monteren van audio. Windows Movie Maker en VideoPad voor video montage. Teleprompter voor het aflezen van tekst van het beeldscherm. Cyberlink Youcam voor de ingebouwde webcam. Videoscribe voor het maken van animaties. Dropbox en Google drive om bestanden te delen. Daarnaast de software die hoort bij de Logitech webcam en de Bamboo pen. Daarnaast software die ik zelf handig vind zoals Skype, Quicktime en VLC, Evernote, yEd, Gimp. Deze lijst zal ongetwijfeld nog groeien maar het is een begin. Er zijn talloze bronnen die verwijzen naar andere tools zoals:

http://dingen.zuyd.nl/

http://www.freetech4teachers.com/

http://edtechteacher.org/index.php/teaching-technology/86-great-tech-tools

http://fluency21.com/blog/2013/03/26/50-education-technology-tools-every-teacher-should-know-about/

Ik hou deze van tijd tot tijd in de gaten en pik daar af en toe iets uit om te proberen. Voorlopig kunnen we er even mee uit de voeten. Vandaag heb ik met JING screencasts opgenomen met instructies voor deze materialen. Ik zal deze binnenkort posten in de toolbox.

Reacties zijn welkom!

