Logica

Het lijstje op Evernote blijft groeien maar er staan ook al behoorlijk wat vinkjes bij dit project.

EvernotesnipWe hebben besloten om als eerste de cursus ‘Logica’ onder handen te nemen. Dat betekent dat we heel concreet aan de slag kunnen gaan. Het is duidelijk dat we hiervoor in elk geval een aantal pencasts of mathcasts moeten gaan opnemen. Er zijn daarvoor verschillende methoden denkbaar. Ik ben begonnen met het testen van een aantal technieken en ga in een volgende fase met de docent kijken welke hem het meest bevalt en het beste geschikt is voor deze cursus. Ik heb eerst een aantal testen gedaan met een Wacom-pen. Daarvon vond ik het toch erg lastig om goed te kunnen schrijven. Cijfers gaan nog redelijk maar het vergt toch enige oefening om daar goed gevoel voor te krijgen. Het voordeel is wel dat je de webcam kunt opnemen naast de geschreven oefeningen. Ik heb de opgenomen met jing  Daarna heb ik de ingebouwde recorder van het Smartboard gebruikt. Voor het geluid heb ik een draadloze lavalier microfoon aangesloten op de laptop. Deze techniek werkt op zich erg goed. Het voordeel is dat je in de Smartsoftware ook allerlei wiskundige tekens een tools hebt zitten. Nadeel is dat het geluid van de pen op het bord redelijk hard klinkt en dat je ook wat bedreven moet zijn met het Smartboard. De software genereert WMV bestanden die makkelijk gedistribueerd kunnen worden. Tenslotte is er nog de methode om handgeschreven teksten op te nemen met een camera. Dat kan natuurlijk op een whiteboard of gewoon op een vel papier. Bij deze methode is echter wel een camera operator vereist. Daarom heb ik een apparaat uit de mottenballen gehaald: een JVC Visualiser die al tijden ongebruikt in een collegezaal stond. In dit apparaat zit licht en camera ingebouwd en kan je ook een microfoon aansluiten. De uitgangen heb ik (via een videorecorder) naar een laptop gestuurd om de opname te maken. Als deze methode aanspreekt dan kunnen we deze apparatuur standaard neerzetten in de nieuwe weblectures studio van Zuyd die in januari in gebruik wordt genomen.

Afgezien van de pencasts zijn er natuurlijk ook allerlei andere vormen denkbaar. Vincent van der Meer, de docent, dacht aan filmpjes zoals die van numberfile en zelf vind ik de clips van v-sauce ook erg leuk. Maar dat is vorm en eerst komt natuurlijk…inhoud:

Naast de techniek zijn we dan ook gaan kijken naar de inhoud van de lessen en hebben ook een paar studenten die deze lessen dit jaar hebben gevolgd geïnterviewd over de moeilijkheid / duidelijkheid van de stof / tijdspad / en of ze vonden er zaken misten.

Daarna hebben we met een van de docenten grofweg de volgorde en inhoud bekeken. We gaan dit in het nieuwe jaar finetunen. Intussen heb ik een template gemaakt voor het opnamescript en gaat de docent deze invullen op onderwerpen. Vervolgens beslissen we op welke wijze we dit visueel gaan vormgeven en gaan het dan gedetailleerd uitwerken.

scriptsnip

Naast het uittesten van een aantal technieken ben ik ook vast gaan kijken naar het platform waarin we gaan werken. Zeer waarschijnlijk beginnen we met coursesites vanwege de Blackboard integratie. We hebben nog niet echt de taken verdeeld wat betreft het inricht en vormgeven van de site maar ik ga wel alvast de mogelijkheden verkennen. In dat licht ben ik gisteren gaan kijken naar een demo van Xerte. Judith heeft hierover al geschreven. Het ziet er erg goed en zeer gebruikersvriendelijk uit. De ervaringen van het Belgische Toll-net met deze tool zijn ook erg positief. Ik moet nog even verder duiken in de techniek om antwoord te geven op de vraag of deze tool geschikt is voor een MOOC. Is de massaliteit hiervan wel goed te managen? Een en ander hangt ook af van de inrichting van de server waarop dit geplaatst wordt. Maar voor een Zuydbrede of of regionale cursus lijkt me dit heel geschikt, ook omdat het open source is en je nog e.e.a naar je hand kunt zetten in samenwerking met een programmeur. Het is in elk geval interessant om te kijken of er goede alternatieven zijn voor de grote spelers zoals Coursera e.d. Tips zijn ook van harte welkom.

Een gedachte over “Logica

  1. Pingback: Logica pt. II | MOOC Zuyd Innoveert

Reacties zijn welkom!

