Impact open online onderwijs en vier toekomstscenario’s [SURF rapport]

Rapport Open en online onderwijs en de toekomst van het Nederlandse hoger onderwijs : Verkenning van de mogelijke impact van open en online onderwijs in vier scenario’s (Uitgave: 19 december 2013)

Open en online onderwijs ontwikkelen zich sinds 2 jaar in hoog tempo, onder andere door de opkomst van massive open online courses (MOOC’s). In opdracht van SURF verrichte Capgemini Consulting een studie naar de mogelijke impact van de snelle groei van open en online onderwijs op het Nederlandse hoger onderwijs.

SURFrapport

Klik op afbeelding om het rapport te downloaden

Het rapport beschrijft de stand van zaken met voorbeelden van en recente ontwikkelingen in open educational resources, open courseware, MOOC’s, online education en open and distance learning. Verder beschrijft het rapport de (mogelijke) impact van deze wereldwijde ontwikkelingen op het Nederlandse hoger onderwijs en de strategische vragen die deze ontwikkelingen oproepen voor individuele hogeronderwijsinstellingen en het Nederlandse hogeronderwijsbestel. Tot slot bevat het rapport mogelijke toekomstscenario’s en de bijbehorende kansen en uitdagingen.

Bron: http://www.surf.nl/kennis-en-innovatie/kennisbank/2013/rapport-open-en-online-onderwijs-en-de-toekomst-van-het-nederlandse-hoger-onderwijs.html

Advertenties

Reacties zijn welkom!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s