Leve de techniek

Bezig zijn met techniek heeft ook zo zijn vervelende kanten. Zo wil je een weblecture opnemen, probeer je voor de zekerheid nog even alles uit (en alles draait als een zonnetje) en op het moment dat de docent er is, werkt het ineens niet meer! De videograbber heeft het spontaan begeven. Mijn montagecomputer moest worden geüpdatet naar Mavericks en Final Cut Pro, het videomontage pakket, kreeg een nieuwe versie zodat ik even voor de zekerheid al mijn materiaal in veiligheid moest brengen op onze server (Drobo pro). En dat de server het dan ineens niet meer doet. Daar kan je dan rustig een paar dagen vertraging door oplopen. Dit zijn uren die je nauwelijks kunt incalculeren en ze komen altijd op de meest ongelegen momenten. Je moet daarmee kunnen leven maar ik vind dat altijd zeer frustrerend.

Maar techniek heeft ook zijn mooie kanten! We zijn zover dat we de eerste opnames hebben gemaakt voor de cursus logica. Eerst hebben we een aantal zaken getest. De opnames met de documentcamera vond de docent een erg plezierige manier van werken echter de videokwaliteit vond ik niet goed genoeg. Een HD document camera zou in dit geval wel aan de eisen voldoen.

Toen dacht ik de redding te vinden in de pen van Livescribe en wat bleek…er zijn twee pennen aanwezig op de afdeling! Meteen ben ik gaan testen en ook dit ging niet zonder slag of stoot. Ten eerste zijn de pennen die we hebben (de Livescribe Wifi) echt gemaakt om notities te maken die vervolgens worden gelinkt aan je Evernote account. De pen die ik getest heb bleek al gekoppeld aan iemands account en kon ik dus niet meteen gebruiken. Het duurde even voor ik in de gaten had hoe je die gegevens kon resetten. Dit werkte alleen via wifi en de pen weigerde contact te maken met het Zuyd netwerk. Workaround: de hotspot van mijn iPhone. Het testen werkte prima, het is een geweldige uitvinding maar…uploaden moet naar een Livescribe account en laat zich verder niet converteren of ergens anders uploaden. Als ik een hele cursus maak zou ik toch die bestanden zelf willen beheren. Daarbij kwam dat op de systemen van Zuyd alleen Google Chrome de bestanden wilde weergeven. Explorer en Firefox weigerden. Toch wil ik deze techniek zeker niet los laten maar zou dan investeren in een Livescribe Echo.

zoom q3

Dus voor de logica cursus zijn we weer terug gegaan naar het idee van een overhead camera. Ik heb geprobeerd met een webcam en een Zoom Q3 (equivalent van de Flip)de opnames te maken maar de lensjes van deze camera’s zijn eigenlijk niet toereikend om een professioneel resultaat te verkrijgen. Het idee is ook om het opgenomen beeld te integreren in een groter beeld zodat er ruimte is voor extra titels en illustraties.

logica snapshot

Er moest wel een flinke stellage gebouwd worden om de professionele HD camera op te hangen. De goede lens van deze camera is echt een vereiste om alles haarscherp en in full HD op te kunnen nemen zodat ik ook de mogelijkheid heb om in de montage in te kunnen zoomen op de geschreven tekst zonder al te veel beeldverlies. En zo ben ik dan toch weer blij met alle techniek die we in huis hebben. Als het allemaal meewerkt dan is dat geweldig!

Locica cast 1Locica cast 2

Een gedachte over “Leve de techniek

  1. Mooi verhaal Pieter, zou ook leuk zijn als korte testiminial-clip. En: ik denk dat er wel klaar voor zijn, dwz dat we net op tijd een inhaalspurt gaan maken.

Reacties zijn welkom!

