The MOOCS shall inherit the earth

Op uitnodiging van Ricoh heb ik deze week de ‘Bett’  in Londen bezocht. De directe aanleiding was dat Ricoh Learning Sevices ervaringen wil verwerven van klanten over ontwikkelingen in het onderwijs zodat ze daar hun strategie op kunnen aanpassen. We hebben veel ideeën kunnen uitwisselen met verschillende mensen van Ricoh zoals onze gastheren Maurice Janssen-Duijghuijzen en Jeroen Spierings maar ook de Europese CEO en enkele van hun klanten zoals de directeur van de Foundation Office van de universiteit van Bologna.  Het was ook een genoegen om twee dagen op te trekken met Cock Huizer, Manager Education Technology van de TU in Delft die me veel waardevolle inzichten heeft gegeven over onderwijstechnologie en de bijbehorende strategieën.

Ik had nog nooit van Bett gehoord. Het is een ‘Learning Technology event’ dat kennelijk al 30 jaar bestaat. Het is voornamelijk een beurs waar talloze firma’s hun producten op het gebied van onderwijstechnologie presenteren. Daarnaast zijn er seminars, workshops en discussiefora. Op de beurs waren het vooral de interactieve schermen die in alle soorten en maten te bekijken waren. Samsung was prominent aanwezig, maar ook Google Education, Microsoft en Lego Education. Het is een gigantisch grote beurs die bijna niet in één dag te behappen valt. Het viel me op dat er ook erg veel (basis)school kinderen waren die samen met hun leraren de beurs kwamen bekijken. Daarnaast heb ik ook wel wat bekende gezichten gezien zoals bijvoorbeeld Saxion die met een delegatie van 15 man aanwezig was.

Wat me vooral duidelijk is geworden is dat het fenomeen MOOC geen hype is maar toch een revolutie aan het veroorzaken is. Een aantal dingen die ik heb opgepikt die ook voor de strategie van Zuyd belangrijk zijn wil ik hier verder optekenen.

Of het nou MOOCS, Spocs, Weblectures of welke vorm van digitaal onderwijs dan ook worden. Er moet een goede strategie worden uitgestippeld. De mogelijkheden zijn enorm en ik heb het gevoel dat we kansen laten liggen. Om te beginnen is het zaak om duidelijk te krijgen wat we als Zuyd willen bereiken met inzet van deze technieken. Als marketing tool om studenten aan te trekken? Als extra service? Als middel om de kwaliteit van ons onderwijs naar een hoger plan te brengen? Om beter onze Duitse studenten te faciliteren en op deze manier meer buitenlandse studenten te werven? Om cursussen (zoals b.v. Nederlands, studievaardigheden of marketing) Zuydbreed aan te bieden? Dit is allemaal realiseerbaar maar er moeten duidelijke keuzes gemaakt worden waar een duidelijk strategisch plan aan ten grondslag ligt.

Prof. Gavin Brooks, VP Technology and Learning van de University of Reading zette 6 strategische prioriteiten op een rijtje:

  1. Cultiveer een cultuur voor Technology Enhanced Learning.
  2. WIFI (!) Betrouwbaar breedband internet moet in alle gebouwen (en soms ook daarbuiten) aanwezig zijn.
  3. Bekijk heel goed of je digitale leeromgeving voldoet en stap desnoods over.
  4. Onderzoek de mogelijkheden van het digitaal inleveren van werkstukken/proefwerken, digitaal toetsen en digitaal nakijken.
  5. Zet in op weblectures
  6. Zet in op MOOCS

Daarnaast pikte ik ook uit een aantal sessies op dat veel universiteiten ook een sterke verbondenheid en ondersteuning zoeken bij de studenten. Dat zijn per slot van rekening de klanten waarvoor je het doet. Nu is dat bij universiteiten wat makkelijker omdat daar de studenten wat sterker vertegenwoordigd en georganiseerd zijn in raden en organisaties. Maar ook bij Zuyd zou het goed mogelijk moeten zijn om dat te organiseren.

Een zeer interessante sessie was die van Mike Sharples, Professor of Education Technology van the Open University. Ze hebben een software platform laten ontwikkelen waar ze zelf en met een kleine selectie aan universiteiten Moocs en vormen van open & social learning aanbieden. De programma heet Futurelearn en is beschikbaar voor alle apparaten.

Uit zijn sessie kwam weer eens duidelijk naar voren dat een Mooc geen vervanging is van het bestaande onderwijs maar een verlenging. Het stelt ons in staat om nieuwe studenten aan te trekken en mensen levenslang (LLL) aan je te binden. Je ziet ook dat er allerlei samenwerkingsverbanden ontstaan in deze ontwikkelingen. Waarom zou je geen Mooc samen ontwikkelen met andere onderwijsinstellingen of universiteiten. Zo werkt de open university ook samen met bijvoorbeeld de BBC, het British Museum en de British Library. Maar ook sponsoring door bedrijven is natuurlijk heel goed mogelijk. Opvallend is ook de opmerking dat de ontwikkeling van Moocs niet (alleen) uit het onderwijsbudget hoeft te komen maar bijvoorbeeld ook voor een groot deel uit het communicatiebudget.

De OU ziet het volgen van een Mooc ook duidelijk niet als een individuele ervaring maar juist als een sociaal gebeuren. Ze noemen het Social Constructivist Learning.

Wat ze belangrijk vinden in het platform is dat je het leren voor de student inzichtelijk maakt, door bijvoorbeeld een heel duidelijk dashboard: wat moet ik leren? Waar sta ik nu? Wat heb ik al gedaan? Khan Academy b.v. heeft dat ook al heel aardig onder de knie.

Tenslotte zijn de experimenten met ‘Pedagogy of the masses’ interessant. Zaken die zijn afgekeken van andere social media zoals het ‘liken’ of ‘volgen’ van studiegenoten waarmee je kunt optrekken. Het formeren van activiteiten groepen, peer reviewing en assessment maar bijvoorbeeld ook crowd mentoring (!) Het werd me niet helemaal duidelijk hoe dit laatste zou moeten functioneren maar ik kan me voorstellen dat je met een ‘upvoting’ systeem of een rating systeem behulpzame studiegenoten kunt waarderen. Misschien zou je er zelfs studiepunten voor kunnen geven.

Er is teveel om over te praten. Big data. Verdienmodellen. De massaliteit. Hoe help je leerlingen (bijvoorbeeld in de derde wereld) die wel toegang hebben tot deze content maar nooit hebben leren leren? Zijn Moocs ons onderwijs dan toch niet aan het democratiseren…of zijn er weer kansen voor vormen van social sponsoring en mentoring door vrijwilligers.

En daar is nog Zuyd Hogeschool met al die mooie kansen die nu opdoemen. Zijn we er klaar voor? Nee, nog lang niet.  Maar wij zijn wel alvast begonnen en daar gaan mooie dingen van komen!

Advertenties

Reacties zijn welkom!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s