#HBOdiscours: MOOC’s: een hype of de toekomst?

12 februari werd door de Vereniging van Hogescholen een HBO discours over MOOC’s georganiseerd.

Moet het HBO wel of niet MOOCs ontwikkelen? De meningen waren verdeeld.

Ja: beschouw het ontwikkelen van MOOCs als een investering voor innoveren of als een laboratorium voor experimenteren met online onderwijs. Je verdient er echt geen geld mee. Maar het heeft een enorme spin off, dat zien we nu al, voor het ontwikkelen van blended leren (met o.a. flipping the classroom). En daar kunnen we in het HBO echt niet omheen.

Ja: maar gebruik de MOOCS die al bestaan en zet ze in het regulier onderwijs. Ontwikkel niet zelf. Gebruik de content in de eigen blended leercontext, dit is prachtig materiaal.En wat ik hierbij een mooie gedachte vond: zet MOOCs in om studenten over grenzen te laten kijken. Als docent ben je expert , maar niet de enige op je vakgebied: laat studenten kennis maken met andere experts en zet dat in voor discussie in je f2f-college. Eén student die de MOOC van Leiden had gevolgd ( was life aanwezig): ik vond het volgen van de MOOC leuk omdat ik dat mijn mening kon testen bij anderen (vele nationaliteiten). Ik kreeg reactie en tegenreactie en leerde daar veel van.

Ja: maar zorg voor de organisatie en voor professionalisering. Niet iedereen hoeft MOOCs te ontwikkelen, maar een redesign van onderwijs met inzet van ICT is toch wel het minste wat elke docent moet doen ( digitale didactiek)

Nee: het HBO is op Nederlandstalig doelgroep gericht. Een te beperkt gebied voor het ware ‘Massive’.  En hoe ben je vindbaar?

Nee: vraag je af wat de doelgroep is voor MOOCs. Reguliere studenten ( HBO) hebben op dit moment nog weinig baat bij het volgen van MOOCs.

Nee, als je all-the-way een MOOC ontwikkelt dat loopt je tegen vraagstukken aan die nog niet zijn opgelost : beoordeling, verdienmodel, organisatie , inbedding in curriculum hoe en wanneer?

Bron: Mobiliteit & Open Onderwijs

MOOC is een onderdeel van open education. En daar gaat het om samen en om delen. En uiteindelijk gaat het om het leren: een rijke omgeving creëren waar studenten ( over grenzen heen ) kunnen leren met en van elkaar en van experts.

We de neiging om alles wat met open en online leren een MOOC te noemen. Voor het reguliere HBO-onderwijs is het ontwikkelen van een MOOC vooralsnog niet relevant. Het is wel voor specifieke doelgroepen interessant, zoals Leven Lang Leren maar dan zullen de vakker kleiner zijn met minder internationale dynamiek maar wel toegesneden op de behoefte van de alumni. MOOCs zouden in het HBO vooral vanuit een concreet vakgebied en in samenwerking kunnen worden gestart. [Hierbij heb ik al eens vaker het theam ondeerzoeksvaardigheden of informatievaardigheden voorbij horen komen].

Het is vooral een kansrijk thema

Zie ook: ScienceGuide “Digitale koudwatervrees”

Advertenties

Reacties zijn welkom!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s