Staren we ons blind op MOOC’s? [Transfer]

In Transfer nr.4,[PDF] jaargang 21, februari 2013 veel aandacht voor MOOC’s

transfer

via ISSUU

Interview met Fred Mulder, UNESCO-hoogleraar Open Educational Resources: “we moeten anders gaan kijken naar fysieke mobiliteit”. Onderwijsinstellingen moeten leermaterialen en cursussen online delen, vindt Mulder, ook als dat betekent dat er minder internationale studenten naar Nederland komen. De hoogleraar noemt het gemiste kans dat Bussemaker in haar beleidsplannen niet voorbout op de ervaringen vanWikiwijs, hiermee wasNederland het 1e land ter wereld met een nationaal programma voor OER. Eind 2013 liep de subsidie voor Wikiwjs af. Mulder vindt dat overheid (slinkende budgetten) moet inzetten op OER. Met OER kun je tegelijkertijd doelmatigheid, kwaliteit en toegankelijkheid van onderwijs vergroten. OER reikt verder dan MOOC’s.

“Er zal altijd behoefte blijven aan een offline onderwijsomgeving met docenten die samenhang in het curriculum aanbrengen en nieuwe ontwik­kelingen duiden. Een sociale leeromgeving met docenten en mede­studenten biedt interactie en inspiratie en ruimte voor projectonderwijs, werk­groepen en practica. De traditionele instellingen kunnen gewoon door, zolang ze snappen dat niet alle leermiddelen van henzelf hoeven te zijn. Zo simpel is het.”

Artikel met ervaringen van de universiteiten Amsterdam en Leiden: Nieuwe onderwijsvorm is vooralsnog spannend experiment.
UvA en Leiden kozen voor platform Coursera. Leiden heeft (samen met TUDelft) al 5 jaar ervaring met OpenCourseWare, er staan al 40 vakken online. Ze willen experimenteren ipv een visie formuleren en verdienmodel ontwikkelen. Door te experimenteren krijgt de discussie over wat onderwijs goed maakt een enorme boost.
Video-opnames:

  • zoeken naar wat het beste past bij de persoon die in beeld komt
  • afwisselend korte of lange scenes opnemen in eigen kamer, opnamestudie, of elders
  • afwisselen met ander beeldmateriaal
  • studenten bieden de camera
  • videoproductie door expert
  • een half jaar voor het ontwikkelen van een MOOC
  • kosten: minstens 50.000 euro
  • blueprint: format bedenken, uitproberen wat werkt, leerdoele bepalen, lesstof begrenzen, script schrijven, opdrachten ontwikkelen
  • 3 maanden productiefase
  • student-moderatoren houden discussies op fora bij, sturen wekelijk samenvatting van inhoudelijke vragen aan de docent (docent bespreekt dit kort in een video-chat)
  • nadenken over beoordelingsmodel (Coursera regelt logistiek al veel)
  • Coursera en EdX zijn niet beschikbaar voor het hbo

Bijkomstigheid: het levert veel data op, zoals factoren die bijdragen aan studiesucces.

Opiniebijdrage van Ria Jacobi (Hogeschool van Amsterdam): ‘Hbo, investeer in het delen van digitaal materiaal’
Vooral universiteiten zijn bezig met MOOC’s te ontwikkelen. HBO is minder internationaal georienteerd.
HBO moet meer samen werken en delen, vindt Jacobi, bv. digitale bijspijkermodules voor basisvakken als taal- of bètaonderwijs. Of online studiekeuzetrajecten en verrijkingsmateriaal in honours-trajecten. Er is nog veel angst om onderwijs ‘weg te geven’: wat krijg ik er voor terug? Is het wel goed genoeg? Je hoeft niet alles zelf te maken, maar je kan ook gebruik maken van content dat al beschikbaar is, zoals Khan Academy, Universiteit van Nederland.

“Online en open onderwijs is een aanvulling op onderwijs in de klas, geen vervanging daarvan. De docent geeft betekenis aan de content, bij voorbeeld door er vragen bij te stellen”

Tot slot een artikover de 2 masteropleidingen die vanwege de extreme omstandigheiden in Jemen door TUDelft zijn opgezet. Dankzij online onderwijs konden studenten hun opleiding afmaken. Speciaal ontwikkeld zelfstudiemateriaal, klassikale chatsessies en intensieve individuele begeleiding op afstand. Met gratis online studiemateriaal kunnen universiteit in ontwikkelingslanden hun onderwijsprogramma’s verbeteren.

Advertenties

Reacties zijn welkom!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s