Afgelopen week sprak ik met een groep studenten van NID die een onderzoek moeten doen naar MOOC’s (literatuurstudie) en hoe deze passen binnen de strategische doelen van de faculteit ICT.
Ik heb ze naast dit blog en 2beJAMmed vele namen en bronnen aangedragen. Voor hen en voor input van ons project zet ik ze nog even op een rij
- Willem van Valkenburg blogt veel over MOOC’s
- Coördinator TU Delft Open Education Team
- Project Director DelftX
- Director TU Delft OpenCourseWare
- Projectmanager OpenCourseWare Europe
- Board member OpenCourseWare Consortium
- Coördinator TU Delft Open Education Team
- Rober Schuwer, hoogleraar Open Universiteit en expert Open Educational Resources, voorzitter van de Special Interest Group SURF Open Education
blogt en scoop.it over OER, MOOC’s en Open Education. - Wilfred Rubens (projectleider OU en specialist op het gebied van e-learning) blogt ook veel over MOOC’s, zie ook zijn laatste bloemlezing hierover.
- Pierre Gorissen (Fontys) blogt ook, zie zijn verzameling hier
Nog wat meer bronnen:
- Open Education Europe
- Edinburgh MOOCs handbook : How to grow your own MOOC with Coursera
- white paper Beyond MOOCs: Sustainable Online Learning in Institutions van onderzoeksinstituut Cetis [via Robert Schuwer & Wilfred Rubens]
“beschouw MOOC’s als een proeftuin om te experimenteren met diverse onderwijsinnovaties, om op die manier de basis te leggen voor online leren van een hoge kwaliteit en voor nieuwe instellingsstrategieën rond online leren (inclusief business modellen) en de implicatie die dit heeft (vergelijk MOOC’s niet met reguliere cursussen, maar gebruik de inhoud van MOOCs wel daarvoor” [Wilfred Rubens]

De elementen die in de paper worden onderscheiden (trends, kansen en strategische implicaties) door Robert Schuwer in een figuur bij elkaar gezet. Ze zijn door de auteurs ingedeeld langs twee dimensies (impact en tijdshorizon). Sommige onderscheiden elementen gelden voor de meeste instellingen, andere slechts voor enkele.
- working papers based on 17 online courses offered on the edX platform. Run in 2012 and 2013, the courses analyzed drew upon diverse topics — from ancient Greek poetry to electromagnetism — and an array of disciplines, from public health to engineering to law. The working paper series features detailed reports about individual courses; these reports reveal differences and commonalities among massive open online courses (MOOCs). In the coming weeks, data sets and interactive visualization tools will also be made available. [Bron]
- Webinars over MOOC’s en OCW (Robert Schuwer)+ Weblectures (Pierre Gorissen). Beschikbaar via Vereniging voor Onderwijs Research
En nee, ik heb nog niet alles gelezen cq gezien. Misschien dat de studenten een mooi overzicht kunnen maken. Dat zou fijn zijn 🙂