Het is een kwestie van hordelopen – projectvoortgang

Hordenloop naar open en online onderwijs, zo typeerden Robert Schuwer en Wilfred Rubens innovatieprojecten tijdens hun webinar. En zo gaat het met ons MOOCZI-project ook. Vele horden moeten worden genomen tijdens ons project. Sommige gaan we soepeltjes over heen, bij andere kruipen we onderdoor of gaan we er langs en soms is het even stilstaan. Maar we halen die eindstreep wel! ūüôā

Horde projectorganisatie
Onze projectleider Priscilla Machils is per 1 april gestopt met werken voor Zuyd. Langs deze weg willen wij Priscilla nogmaals veel dank en waardering overbrengen voor haar tomeloze inzet voor dit MOOCZI-project. Haar taak wordt overgenomen door Dionne Stuivenberg, een nieuwe collega bij Zuyd. Welkom! Je bent meteen in het diepe gesprongen, maar je bent al blijven drijven. Komt helemaal goed! Dionne ondersteunt het project 3 dagdelen.
Daarnaast is Chris Kockelkoren voor 1 dagdeel bij het team voor de diactische bril.

Horde tijd
Bij het ombouwen van de¬†bestaande (inmiddels afgesloten) onderwijseenheid naar een open en online cursus hebben we¬†de betrokken docenten nodig om na te denken welke onderwijsvormen hiervoor geschikt zijn, om video opnames te maken. Het plannen van dit soort activiteiten met collega’s met overvolle agenda’s is een uitdaging ūüėČ Even flink doorpakken met hele team is bijna onmogelijk. De factor tijd¬†geldt niet alleen voor de betrokken docenten maar ook voor de projectleden.
In een later stadium moeten we goed moeten berekenen hoeveel tijd er precies van de docenten gevraagd wordt. Voor een vervolgproject zal hier nadrukkelijk aandacht gevraagd worden.

Horde techniek
Tijdens het project wordt met verschillende opnametechnieken ge√ęxperimenteerd. Diverse video’s zijn gemaakt met Camtasia. Deze video/html-bestanden konden we niet hosten via FB-ICT. ¬†Het in kaart brengen en afhandelen van dit soort verzoeken kost ook (beslissings)tijd. Uiteindelijk heeft projectgroep gekozen om deze bestanden voor het komende jaar op te slaan via¬†http://screencast.com/

Wilfred Rubens licht in deze video de lessons learned mbt een onderwijsinnovatie toe. Er komt inderdaad veel bij kijken. Je moet met zoveel factoren rekening houden. Zo benoemt Wilfred:

  • Machtsverhoudingen en belangen
  • Leiderschap en strategie
  • Infrastructuur en systemen
  • Curriculum
  • Mensen en cultuur
  • Processen en organisatie

En het maakt zegt Wilfred¬†nogal wat uit maakt of je veranderingen op het niveau van de leersituatie wilt bewerkstelligen, op het niveau van het curriculum of op het niveau van het onderwijssysteem (en daar zitten dan nog lagen tussen). Wij rammelen aan zowat alles ūüôā

niveausdidactiek

Advertenties

Een gedachte over “Het is een kwestie van hordelopen – projectvoortgang

  1. Pingback: Low and Slow | MOOC Zuyd Innoveert

Reacties zijn welkom!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s