Low and Slow

Ik had een blogje klaar over de voortgang van het project en op welke manieren we vertraging oplopen maar Judith heeft dat prima verwoord in haar bijdrage van vorige week.

Ik zal een kleine update doen over de voortgang op het gebied van media:

Intussen heb ik nu alle lessen voor de cursus Logica klaar. Samen met de docent hebben we de titels aangepast en wat puntjes op de ‘i’ gezet. Ik heb alle filmpjes van een leader voorzien en op Youtube geplaatst. (Op onze eigen media server bij Zuyd  kunnen we geen HD materiaal streamen dus wijk ik voorlopig uit naar Youtube) De lessen Programmeerconcepten zijn ook klaar.

Jan Beumers 1  Jan Beumers 2

Hiervoor heb ik Camtasia gebruikt omdat het niet per se nodig was om de docent in beeld te hebben. Het materiaal dat voorzien is van een quiz ga ik hosten op Screencast.com, omdat er binnen Zuyd nog geen mogelijkheden zijn om dit materiaal te hosten. Voor het vak Netwerken moet ik nog het nodige doen. De docent heeft de media die we gemaakt hebben nog eens kritisch bekeken en besloten een paar dingen opnieuw op te nemen. We gaan deze lessen inkorten tot korte clipjes en misschien nog voorzien van illustraties in de vorm van korte animaties.  Hij gaat proberen door beter te scripten tot een beter resultaat te komen. Ik ben blij met dit stuk zelfreflectie en vooral  met de (nu ook zelf getrokken) conclusie dat je eigenlijk van te voren een scenario moet maken.

De vorige week heb ik ook uitgebreid gesproken met Laurie Burruss van learning company Lynda.com. Ze was hier omdat CMD nu een licentie heeft voor docenten en studenten om de honderden trainingsvideo’s van “Lynda” te bekijken en te integreren in het curriculum. Ik ben Lynda.com adept van het eerste uur en ben erg verheugd dat er nu een samenwerking is met Zuyd. Hopelijk volgen meer faculteiten het voorbeeld van CMD. (Haar lezing over blended learning kun je hier bekijken, echter alleen met een Zuyd account)

Laurie heeft me een en ander verteld over hoe de voorbereidingen bij Lynda plaatsvinden. De video’s daar zijn altijd onderverdeeld in stukjes van max. 7 minuten (de maximale concentratiespanne van een videokijker) en uiteraard door onderwijskundigen tot op de millimeter gescript. Opvallend was dat de docenten absoluut niets mogen oplezen van papier of autocue. Oefenen!

Verder ben ik met alle docenten nogmaals door de bestaande cursus gelopen: klopt de volgorde nog, zijn de opdrachten nog actueel? Er bleken toch nog veel zaken te zijn waar de docenten niet tevreden over zijn, bijvoorbeeld over de verplichte literatuur. Na de meivakantie komt er een nieuwe evaluatie en pas dan kunnen we weer verder met het aanpassen van het curriculum.

Gelukkig heb ik genoeg te doen om mijn tijd mee te vullen als het project wegens tijdgebrek van wie dan ook even stil ligt. Ik heb nog het nodige uit te zoeken, te monteren en te filmen. Er komt een cursus interviewtechnieken en daarvoor heb ik voorbeeldgesprekken opgenomen. Al doende met Camtasia kwam ik op het idee om nog wat meer uit de mogelijkheden van dit programma te halen. Je hoeft Camtasia natuurlijk niet exclusief te gebruiken als middel om beeldschermen mee op te nemen. Ik gebruik het nu om video te monteren en een bepaalde mate van ‘interactiviteit’ in te bouwen:  het mogelijk om een soort menustructuur te maken en de gebruiker een keuze te geven welk materiaal er afgespeeld moet worden. Ook kan je via hyperlinks springen naar andere momenten in de video of linken naar andere websites. In combinatie met eenvoudige testjes/quizzen kun je zo een video heel mooi verrijken. Hoe meer ik werk met Camtasia, hoe enthousiaster ik word over de mogelijkheden: het monteren gaat perfect, de beeldkwaliteit is prima en de mogelijkheid om dit ‘verrijkte’ materiaal meteen online beschikbaar te maken is erg krachtig.

Vorige week heb ik een groep studenten instructie gegeven over het filmen en monteren van interviews en heb ik een kleine handleiding gemaakt die ik kan uitdelen en/of toelichten aan een volgende groep.

Daarnaast zijn we alweer bezig met de voorbereidingen van de nieuwe ICT Draait Door en heb ik gisteren alvast het eerste interview opgenomen. Het onderwerp ging over barbeque technieken en dan met name de ‘low and slow’ methode: in plaats van op zo heet mogelijk vuur zo snel mogelijk iets gaar maken is het soms beter om op een laag vuurtje iets heerlijks te laten garen. Ik ben af en toe wat ongeduldig maar ik hoop dat de Low and Slow methode van dit project iets lekkers gaat opleveren.

Een gedachte over “Low and Slow

Reacties zijn welkom!

