MOOCs ook voor hogescholen?

Wilfred Rubens, Sia Vogel (Hogeschool Rotterdam), Pierre Gorissen (Fontys Hogescholen) zijn geïnterviewd door Jaan van Aken (Beeld Typetank) voor het Onderwijsblad van de AOB (19 april 2014, 24-25). Op het weblog van Wilfred Rubens is het hele interview te lezen.

Citaten uit dit interview:

Dat hogescholen niet zo’n haast hebben met moocs heeft met Hollandse nuchterheid te maken, volgens Pierre Gorissen, senior consultant bij de dienst onderwijs en onderzoek van Fontys Hogescholen. “Wij hebben nooit gedacht: als we hbo-studenten moocs aanbieden, komt het allemaal goed. Moocs passen niet in de manier waarop 18-jarigen leren, die moet je veel meer bij de hand nemen.”

Gorissen ziet mogelijkheden om bestaande moocs te gebruiken om deficiënties bij scholieren weg te werken. “Je zou voor struikelvakken als wiskunde en statistiek online onderwijs kunnen aanbieden. Rond een bestaande mooc kun je een Nederlandstalig deel met verwerkingsopdrachten bouwen”, vindt hij.

Vogel vindt sowieso niet dat hbo’s tijd en geld moeten steken in moocs. “Een mooc is voor de hele wereld en de ontwikkeling ervan kost veel geld. Hogescholen kunnen zich beter richten op goed onderwijs in de eigen bachelor-opleidingen.” Voor studenten ziet ze wel nut in de bestaande moocs. “Ze kunnen zich verdiepen in onderwerpen die zijdelings met hun studie te maken hebben.”

Advertenties

Reacties zijn welkom!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s