It’s a wrap?

Het schooljaar loopt op zijn einde en mijn tijd bij dit project zit er bijna op. Het is nog niet helemaal duidelijk of en hoe ik volgend jaar verder ga bij de faculteit ICT. In elk geval is het moment gekomen om eens de balans op te maken.

In het schooljaar dat ik als Instructional Media Designer heb meegedraaid met het project heb ik me vooral beziggehouden met het produceren van video.

01d3278858c079cc44bafcd61bc28402121b0a6027

Ik heb ca. 120 video’s gemaakt voor de faculteit waarvan ongeveer 50 voor de Mooc. De video’s variëren van hele korte instructies tot complete weblectures en omvatten ook video’s die later opnieuw zijn gemaakt of bij wijze van test zijn opgenomen. De focus lag met name op de uitvoering en ook het ‘ontwerpen’ vond meestal plaats op de montagetafel. In mijn vorige blog heb ik daar e.e.a over opgetekend.

Daarnaast heb me, vooral in het begin van het project, ook beziggehouden met  software tests: (Jing, Camtasia, Screencast-o-matic, Videoscribe, Videopad, Moviemaker, Audacity, Wavepad, enz.)

Ook heb ik de nodige tijd gestoken in lezen en studeren: Blogs, Moocs (vaak in onderdelen), Artikelen, Rapporten, Reviews, Onderzoek.

Ik ben ingezet als fotograaf en filmer van events, diploma-uitreikingen en 3 talkshows.

Pieter achter de camera bij De ICT Draait Door

Achter de camera bij De ICT Draait Door01d6bf231731b29ecfdff4dbd8177a3bcecc61eeef

Ik ben op reis geweest: Bett show London, Educause LA, Special Interest Groups Surf Utrecht, (werk)bezoeken naar de Open Universiteit en andere locaties van Zuyd.

Natuurlijk is er vergaderd, bijgekletst, overlegd en voorbesproken.

0115536cb52f2e2c0661400a2f10bc52ab102f773d

En ik heb gepubliceerd: Blogs, (digitale) gebruiksaanwijzingen en instructies voor docenten en studenten, Twitter.

Er zit natuurlijk ook wat overlap tussen ‘Zuyd’ activiteiten zoals het project Weblectures, mijn rol als Media Producer bij de AV-dienst en de functie Instructional Media Designer bij de faculteit ICT maar het past allemaal mooi bij elkaar en vult ook goed aan.

120 video’s is een heel behoorlijk aantal. Maar valt dat terug te brengen in werkelijke productiekosten per video? Hoe vertaalt zich dit nu naar uren? Op zich is het heel moeilijk om dit naar minuut geproduceerd materiaal te vertalen. De ene video neem je op en is bij wijze van spreken meteen klaar om op Youtube te zetten, in de andere zit soms uren werk.

Ik heb een berekening gemaakt voor een aantal van de wat grotere producties die ik gemaakt heb voor de Mooc. Ik kom qua productietijd uit op grofweg 8 uur werk per video. (opbouw techniek, opname, digitaliseren, monteren, postproductie)

Daar komt nog voorbereidend werk bij. Voor de cursus Bedrijfskunde heb ik samen met de projectleider wat meer tijd gestoken in het herstructureren van de bestaande cursus. Op dat moment moet je je gaan verdiepen in de lesstof en komt er veel meer voorbereidingstijd bij kijken dan bij cursussen waar de docent in feite volledig de structuur en inhoud van zijn cursus heeft vastgesteld. In het geval van bedrijfskunde was dat (voor mij) minstens 30 uur maar wanneer de rol als ontwerper wat meer voet aan de grond had gekregen was hier veel meer tijd in gaan zitten.

Is it a wrap?

Nee! Vandaag hoorden we dat het blok IF1 alsnog is geëvalueerd en dat er het nodige gaat veranderen. We kunnen nu niet meteen verder met het invullen van de cursus op Coursesites omdat er in elk geval een nieuw activiteitenrooster gemaakt moet worden maar ook nog aanvullend videomateriaal. In augustus is er dus nog het nodige te doen. Gelukkig ben ik dan weer helemaal uitgerust 😉

01c4b43f25c60a35968ef9ca6fb43e78992cd29ddd

Een gedachte over “It’s a wrap?

  1. Pingback: Flipping the classroom #eenvandaag | 2 BE JAMMED

Reacties zijn welkom!

