WageningenX: de ‘flow’ van de online masters

OnlineMastersHoe bereik je nieuwe (internationale) doelgroepen die niet de behoefte of mogelijkheden hebben om twee jaar lang campusonderwijs te volgen? En hoe zorg je ervoor dat je geen losse online en offline onderwijssystemen naast elkaar bouwt, maar die twee werelden juist van elkaar laat profiteren? In 2015 besloot Wageningen University hun onderwijs te definiëren als een ‘ecosysteem’, waarin het campus-, online- en open-onderwijs tot een geïntegreerd geheel moest samenkomen. Met ‘Wageningen X’ wilt de universiteit iedere student een flexibel programma aanbieden. Zie ook de website van Wagening X voor hun aanbod van gratis open en online cursussen via EdX.

In de zeven pagina’s tellende brochure Nieuwe doelgroepen bereiken via de online masters van Wageningen University wordt het herontwerpen van 2 masters tot 2 online masteropleidingen beschreven. De universiteit bereikte nieuwe doelgroepen, maar ook de interactie en vakinhoud zoals in het campusonderwijs werd behouden. Teven bleek het ontwikkelen van deze online masters ook een katalysator te zijn voor een bredere onderwijsvernieuwing. In de brochure zijn diverse informatieve video’s over deze onderwijsinnovatie toegevoegd, zoals onderstaande ban Ulrike Wild, programme director online and open learning van Wageningen University

De studielast van de online masters is 20 uur per week, waarvan 17 uur bestaat uit het bekijken van kennisclips, het volgen van e-modules, het uitvoeren van opdrachten en het maken van (zelf)test in de digitale leeromgeving (Blackboard). De kennisclips vormen de basis van de theoretische kennis. Inmiddels zijn 6 kennisclip-formats ontwikkeld. Studenten ontvangen hetzelfde aantal studiepunten als de campusstudenten. Elke 5 weken doet de student via proctoring software een online toets.

De online studenten worden ondersteund door een moderator. Zij zijn eerste aanspreekpunt voor vragen. Moderator zorgt ook voor diepgang in de discussies tussen studenten.
Docenten worden ondersteund door een EDUsupport-afdeling die bijvoorbeeld de lessen in de Blackboardomgeving plaatst. EDU-support is verantwoordelijk voor leeromgeving en onderwijsontwikkeling, ze verzorgen trainingen en geven redactionele adviezen om de docent zoveel mogelijk te ontzorgen.

Volgens Wageningen University spelen de onderstaande punten om online masters succesvol te maken: (p.6)

  • Er is veel tijd geïnvesteerd in de voorbereiding; men is dit niet zomaar als ‘experiment’ begonnen, maar juist als een nieuw en fundamenteel onderdeel van de nieuwe onderwijsstrategie.
  • Er werken betrokken docenten mee die goed op de hoogte zijn van de online mogelijkheden en die ook bereid waren vanuit hun enthousiasme tijd en energie in de ontwikkeling te steken.
  • De ontwikkeling van de masters is vanuit een collectieve ‘effort’ gemaakt, waar medewerkers vanuit verschillende afdelingen van de universiteit bij betrokken zijn.
  • Er is een leeromgeving neergezet waarbij interactie tussen studenten en docenten goed vorm krijgt, en zo wordt een vergelijkbare leerervaring gerealiseerd als in het campus-onderwijs.
  • Docenten worden ‘ontzorgd’ door productionele, administratieve en organisatorische processen uit handen te nemen, onder andere door het opzetten van een professionele opnamestudio.

Bron: SURF

Advertenties

Een gedachte over “WageningenX: de ‘flow’ van de online masters

  1. Pingback: “Open open open moet het zijn!” | 2 BE JAMMED

Reacties zijn welkom!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s