SURF thema-uitgave ‘Open en online onderwijs – editie Verbinding met beroepspraktijk’

De 6e thema-uitgave van open en online onderwijs gaat over ‘Verbinding Onderwijs en beroepspraktijk’. SURFnet en Special Interest Group Open Education hebben deze thema-uitgave samengesteld aan de hand een pressure cook sessie over de samenwerking tussen onderwijs en werkveld.

Hoe kun je online of blended werkvormen inzetten om kennis en ervaringen van het werkveld te integreren in het campusonderwijs? Onderwijs dat goed aansluit op de latere beroepspraktijk, is relevant en inspirerend voor studenten. Online werkvormen bieden nieuwe mogelijkheden om deze samenwerking met de beroepspraktijk laagdrempelig vorm te geven. In deze thema-uitgave voorbeelden van 5 instellingen die online of blended werkvormen inzetten om kennis en ervaringen van het werkveld te integreren in het campusonderwijs.

  • Sigrid Vermin (Hogeschool Rotterdam) zet uiteen hoe studenten van de opleiding Verpleegkunde zich met een formatieve toets voorbereiden op hun stage.
  • Dorien Ginsel (Hogeschool Utrecht) schrijft over de ShoulderCommunity, een community of practice waarin alle kennis over de schouder is gebundeld.
  • Liesbeth Rijsdijk (Hogeschool Windesheim) laat zien hoe hogeschool Windesheim in het curriculum de verbinding legt met de werksituatie.
  • Juliette Santegoeds (Haagse Hogeschool) van het project Denken, doen, delen uit de stimuleringsregeling Open en online onderwijs, licht toe hoe zij studenten en professionals uit het openbaar bestuur verbinden met behulp van de ontwikkelde MOOC Challenging government.
  • Fred de Vries (Fontys Hogescholen) beschrijft de instellingsbrede aanpak van Fontys om de beroepspraktijk in het onderwijs te integreren door intensief samen te werken met bedrijven uit de regio.
  • In de 2 intermezzo’s staan het Digitaal leernetwerk bij Saxion centraal (Dorine Koopman) en het online platform van de Universiteit Utrecht voor alumni om zich goed voor te kunnen bereiden op de arbeidsmarkt.

Bron: SURF

themauitgaveoo6

Eerder verschenen al thema-uitgaven over de onderwerpen:

  1. Didactiek van open en online onderwijs (september 2014)
  2. Kansen die open en online onderwijs biedt voor campusonderwijs (november 2014)
  3. Nieuwe doelgroepen die open en online onderwijs kan bereiken (maart 2015)
  4. Toetsen in open en online onderwijs (juni 2015)
  5. Open textbooks (januari 2016)
Advertenties

Reacties zijn welkom!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s