Resultaten

Donderdag 9 oktober 2014 worden de eerste resultaten van het programma Zuyd Innoveert gepresenteerd, zo ook van dit MOOCZI-prooject. Voor het boekje hebben wij de volgende bijdrage aangeleverd.

Fuck-the-system-boom

Omdenken – de ongehoorzame boom

Wat is de aanleiding van het project? 

De faculteit ICT is gestopt met deeltijd en duaal opleidingen. We willen de huidige en potentiële studenten met interesse in een deeltijd of duaal bachelor opleiding blijven voorzien van onderwijs op maat. Daarnaast willen we de gehele ICT sector activeren bij de kennisvermenigvuldiging binnen de ICT. Zijn MOOCs en Open Educational Resources (OER) daarvoor een optie?

Wat is het doel van het project? 
Meer inzicht krijgen in MOOC en OER. Met dit inzicht moet besloten kunnen worden in hoeverre de werkvorm MOOC door te voeren is binnen HBO-ICT. Na afloop van het project moet duidelijk zijn welke technische elementen geschikt zijn (techniek/didactiek), welke stappen gemaakt moeten worden richting team (cultuur), management (organisatorisch) en hoe het werkveld betrokken kan worden.

Wat maakt het project vernieuwend/innovatief? 

Een MOOC creëren, publiceren en gebruiken is niet eerder gedaan binnen Zuyd. Het openstellen van onderwijsinhoud naar het publiek is vernieuwend en onderscheidend. Internationaal maar ook nationaal wordt dit op universitair niveau wel, maar op HBO niveau niet gedaan. Het gebruik van een MOOC brengt met zich mee dat er andere rollen en andere invulling van bestaande rollen gewenst is.

Wie zijn er bij het project betrokken?

Management, docenten, studenten, werkveld faculteit ICT Zuyd. I-adviseurs. SURF. Geïnteresseerde collega’s Zuyd overig.

Hoe is het project uitgevoerd? 

Het projectteam bestaande uit projectleider, I-adviseur, Instructional Media Designer, vlaggendrager en onderwijskundige hebben een bestaande onderwijsmodule met de betrokken docenten geanalyseerd, gefragmenteerd en bekeken hoe, welke onderdelen gedigitaliseerd konden worden en hoe dit in een ontworpen structuur te passen was. In verschillende sessies is samen met docenten ontworpen, gebouwd en gestructureerd.Daarnaast is er een Zuyd sessie georganiseerd over OER (o.l.v.Special Interest Group Open Education van SURF). Tevens heeft het projectteam gedurende het traject resources verzameld en gepubliceerd over OER, MOOC, maar ook over haar eigen procesgang. Zowel op het gebied van inhoud maar ook op het gebied van innovatie. Het overeind houden van de projectstructuur (beschikbare projectleiding) en de beschikbaarheid van de docenten zijn in de uitvoer van het project obstakels geweest. Het aanwezig zijn van een Instructional Media Designer heeft bij de verbeteringen van andere onderwijseenheden onverwachte voordelen opgeleverd. Halverwege het project is het doel van 4 onderwijseenheden verlaagd naar 2.

Wat is het (voorlopig) resultaat van dit project? 

  • Een geslaagde OER middag, waarbij collega’s van verschillende faculteiten, diensten en CvB leden aanwezig waren om te discussiëren over de inzet van Open Onderwijs bij Zuyd.
  • Een onderwijseenheid (IF1) die voor 90% af is in een MOOC vorm (open en online) en die per 1-9-2014 ingezet gaat worden in het curriculum van HBO-ICT. De ‘M’ is tijdens het
    ontwerpen vervallen, het bleek (nog) niet reëel te zijn om de cursus ‘massaal’ aan te bieden.
  • Een onderwijseenheid (deficiëntie wiskunde, Engels, Nederlands) die ontworpen is, waarvoor het materiaal er gedeeltelijk is, maar die nog in de open en online vorm geplaatst moet worden,
    die afgerond wordt in het eerste halfjaar van schooljaar 2014/2015.
  • Een website (mooczi.wordpress.com) waar informatie is verzameld over OER en MOOC.
  • Een aantal digitale media publicaties die buiten het project gebruikt worden.

Waarom is het project interessant is voor andere faculteiten/opleidingen van Zuyd? 

MOOCs en OER kan op meer plekken gebruikt worden. De manier van het ontwikkelen van een onderwijseenheid (met behulp van een ontwikkelteam waarbij een Instructional Media Designer, onderwijskundige en informatiespecialist betrokken is) kan op meerdere plekken gebruikt worden. Het onderwerp deficiëntie wiskunde, Engels, Nederlands speelt op meerdere plaatsen.

Waar kan een lezer voor meer informatie over het macroproject terecht? 

https://mooczi.wordpress.com/

Foto van projectuitvoering / projectteam

Op https://mooczi.wordpress.com/2014/02/11/pitch/ is het overzichtsfilmpje te zien.

Wordt het huidige project gecontinueerd? Welke doelen/resultaten worden beoogd met de continuering van het project?

We nemen de ruimte om in schooljaar 2014/2015 met eigen tijd de beide onderwijseenheden te perfectioneren. En eerste ervaringen op te doen met het draaien van de onderwijseenheden. In het kader van Zuyd Innoveert willen we dan graag in schooljaar 2015/2016 het innovatie gedeelte weer oppakken door een kwalitatief onderzoek te doen naar de ervaringen, leereffecten met betrekking tot de beide onderwijseenheden op de doelgroepen: potentiële studenten mbo, potentiele studenten havo/vwo, reguliere studenten en herkansers. Daarnaast willen we een MOOC opzetten samen met het werkveld.

Projectteam: Pieter Dekkers, Chris Kockelkoren, Judith van Hooijdonk, Priscilla Machils/Dionne Stuivenberg
Vlaggendrager: Marcel Schmitz

3 gedachtes over “Resultaten

  1. Pingback: Scrum jij? | 2 BE JAMMED
  2. Pingback: Kwaliteit kost tijd | 2 BE JAMMED
  3. Pingback: Kansen voor inbedding open en online onderwijs in campusonderwijs | 2 BE JAMMED

Reacties zijn welkom!